Followers

Search This Blog

Sunday, October 30, 2011

::menangani kemarahan ::

Menangani Kemarahan 

Apakah itu marah? 
• Marah adalah sejenis emosi semula jadi yang biasanya bersifat NEGATIF
• Marah boleh bersifat dari sedikit keresahan hingga menjadi ganas dan tidak terkawal 
• Marah secara umumnya boleh diterima masyarakat tetapi bukan marah yang tidak 
terkawal 

Apa yang berlaku apabila anda marah? 
• Degupan jantung meningkat 
• Tekanan darah meningkat  
• Pernafasan menjadi cepat dan pendek 
• Mengalami ketegangan otot-otot 
• Paras hormon (adrenalina dan noradrenalin) meningkat menyebabkan pergerakan 
badan terasa kuat dan pantas 

Bagaimana perasaan marah timbul? 
Perasaan marah akan tercetus apabila berlaku gangguan yang berpunca  daripada seseorang, 
sesuatu peristiwa atau kebimbangan dalam hidup anda.  
Kemarahan boleh berpunca dari  faktor luaran  apabila seseorang atau suatu peristiwa yang 
menyebabkan anda berasa gelisah dan seterusnya merasa terancam.  Kemarahan boleh berpunca dari dalam diri anda sendiri apabila memikirkan atau teringat 
sesuatu peristiwa yang menyebabkan anda rasa marah.  
Kenapa anda merasa marah? 
Anda terasa marah apabila  tidak dapat mengawal atau menggubah  sesuatu yang anda 
benci. Perasaan benci mengakibatkan keresahan dan ini merupakan perasaan marah yang 
sederhana.  
Tuntutan atau permintaan di luar batas  kemampuan anda untuk melaksanakannya akan 
mencetus keadaan marah yang lebih teruk.  
Contoh: Hadir lewat ke sekolah sudah amat meresahkan dan membimbangkan, apatah lagi 
terkandas di dalam kesesakan jalan raya yang menyebabkan kelewatan hadir di sekolah akan 
menambahkan lagi tahap kemarahan. Memburukkan lagi keadaan, bayangkanlah anda 
terlewat untuk menduduki peperiksaan.  
Bagaimana cara anda menilai sesuatu keadaan yang menentukan perasaan marah anda. 
Perasaan marah akan menjadi lebih teruk  jika mempunyai anggapan negatif dan tidak 
rasional.  

Apakah kebiasaan punca kemarahan? 
• Dicederakan 
• Ditipu 
• Dipanggil dengan gelaran yang mengaibkan 
• Terbiar tanpa diendahkan 
• Hilang upaya mengawal 
• Keadaan tertekan dan tuntutan di luar kemampuan
Adakah satu kebiasaan bila dilanda perasaan marah? 
Perasaan marah adalah suatu emosi yang normal serta reaksi tindak balas semula jadi 
terhadap sebarang ancaman dan ketidakselesaan. 
Di kala menghadapi ancaman, kemarahan berupaya menjadikan seseorang bertenaga untuk 
melawan atau mempertahankan diri. Oleh yang demikian perlu mempunyai perasaan marah yang terkawal demi untuk kebaikan 
diri sendiri.  

Kenapa perlu mengawal perasaan anda? 
Undang - undang dan etika sosial telah menetapkan batasan untuk membolehkan anda 
meluahkan perasaan marah anda. Ingkari ketetapan berkenaan akan mengakibatkan anda 
melanggar undang - undang dan tersisih dari masyarakat. 
Apabila perasaan marah tidak diuruskan dengan sewajarnya, seseorang boleh mengalami luka 
secara fizikal dan emosi akibat tindak balas orang lain, sekiranya keadaan berlaku suasana 
perasaan marah yang tidak terkawal.  

Apakah kesan marah kepada anda? 
Selain sebagai keselamatan, marah juga boleh membahayakan diri anda sendiri.  
Marah akan mendorong anda bertindak secara ganas dan mengikut kehendak hati semata- 
mata dan ini akan mengakibatkan kecederaan berlaku kepada orang ramai, termasuk diri anda 
sendiri.  
Perasaan marah yang dipendam akan juga mengundang masalah, terutama sekali berkaitan 
dengan jalinan perhubungan.  
Seseorang yang tidak meluahkan perasaan marah secara terbuka akan menjadikan dirinya:  
• Bersifat negatif 
• Suka mengkritik 
• Bersifat mengejek/ Suka menyindir 
• Bersifat ganas 
Bagaimanakah anda menerima kesan buruk akibat 
perasaan marah anda? Kecederaan fizikal dan emosi yang anda lakukan terhadap orang lain akan menyebabkan 
anda terasa bersalah dan seterusnya menyakitkan hati anda sendiri, ataupun menyebabkan 
tindakbalas daripada orang lain (contoh: mereka mencederakan anda kembali).  
Perasaan marah yang berpanjangan boleh menyumbang kepada penyakit darah tinggi, 
penyakit jantung dan penyakit angin ahmar (strok).  
Gangguan psiko logikal boleh berlaku akibat perasaan marah yang terlalu kerap dan teruk.  

Bagaimana anda boleh menangani kemarahan anda? 
3 cara yang anda boleh lakukan iaitu: 
• Meluahkannya 
• Menahannya 
• Menenangkan diri 

Bagaimana anda meluahkannya? 
Meluahkan perasaan marah anda dengan secara wajar (tegas, yakin dan terkawal) adalah cara 
yang paling terbaik dan berkesan. 
Untuk melakukannya, anda perlu tahu bagaimana cara untuk meluahkan apa yang anda rasai 
sejelasnya, apa kehendak anda dan bagaimana untuk memenuhinya tanpa mencederakan 
orang lain. 
Bertindak tegas bukan bermaksud bersikap menolak atau terlalu menuntut; ia bermaksud 
menghormati diri anda sendiri dan orang lain.  

Bagaimana anda menahannya?  
Anda boleh menahannya dengan tidak memikirkan perkara berkaitan dan memalingkan 
pemerhatian anda terhadap hal lain. Tujuannya adalah untuk mengubahkan perasaan marah 
anda kepada perilaku anda yang lebih membina.  
Bahaya yang timbul akibat menahan kemarahan  ialah ianya boleh menjejaskan diri anda 
sendiri. Dalam hal ini anda berkemungkinan boleh mendapat penyakit darah tinggi, sakit 
gastrik, sakit badan atau mengalami kemurungan. 

Bagaimana untuk menenangkan diri anda?  
Anda boleh menenangkan diri anda dengan  mengawal perilaku luaran dan tindak balas 
dalaman anda: 
• Panjangkan serta perlahan kan tarikan nafas anda 
• Perlahan kan atau hentikan pergerakan anda supaya kadar degupan jantung anda dapat 
diturunkan 
• Kendurkan atau legakan otot-otot anda 
• Kenal pasti pemikiran anda yang negatif dan tidak rasional, kemudian cuba alihkan 
kepada pemikiran positif dan membina 
• Kenal pasti pemikiran yang positif dan juruskan pemerhatian terhadapnya 
• Berjenaka untuk menghilangkan perasaan marah 
• Beralih dari persekitaran dan sumber yang menyumbang kepada perasaan marah anda 

Apakah yang boleh anda lakukan untuk mencegah 
daripada marah? 
Kenali diri anda sendiri. Buat  catatan pemantauan dalam buku mengenai bila dan 
bagaimana anda dilanda perasaan marah dan  cara anda mengatasinya. Apabila anda telah 
mengenali diri anda, anda mampu melakukan  perkara - perkara yang dapat mengurangkan 
kemungkinan anda menjadi marah. 
Dari buku catatan anda akan dapat mengetahui:  
• Cara yang paling berkesan untuk menangani kemarahan anda 
• Situasi bagaimana yang boleh menyebabkan anda berasa marah 
• Kategori orang yang boleh menyebabkan anda berasa marah 
• Anda boleh berlatih menangani kemarahan dengan kawan atau ahli keluarga supaya 
anda sentiasa bersedia mengatasi kemarahan apabila ianya benar- benar berlaku nanti 
• Kerap bersenam boleh mengurangkan kemungkinan anda mengalami perasaan marah 
dengan:  
o Memberi peluang untuk anda melepaskan tekanan dengan kerap 
o Membina daya ketahanan diri terhadap stres 
Senaman / latihan kelegaan yang dilakukan dengan kerap boleh membantu mengurangkan 
cetusan kemarahan Bagaimana menangani kemarahan orang lain? 
Kenal pasti perasaan marah mereka.  
Tenangkan diri anda. 
Tinggalkan tempat tersebut jika anda rasakan keselamatan anda terancam. 

Bagaimana mencegah orang lain menjadi marah? 
Berwaspada terhadap hal - hal yang boleh menyebabkan orang lain marah 
Elak lakukan perkara - perkara yang biasa membuat orang lain marah 
Di manakah anda boleh mendapat pertolongan: 
• Ahli keluarga 
• Kawan 
• Guru 
• Kaunselor 
• Pakar Psikologi 
Capaian berkaitan: 
• Ketegasan
• Kemahiran komunikasi  
• Membuat keputusan  
• Fahami personaliti anda  
• Kemahiran berunding  
• Pemikiran positif
• Penyelesaian masalah
• Ketenangan  
• Pengurusan stres



---------------------------------------------------------------------

ok aku memang tengah marah ni~


*errr,*


Saturday, October 29, 2011

:: weeewitt..birthday bff ::


wokeyh wokeyh...tengaharini aku rase aku nak tempek gambar aku n budak 3 suku ni...ayuh sediakan baldi utk keselesaan anda..hahahhaa..jangan muntah ijau,muntah kale lain..
















hehe bukan tebiat ke hape ke..arini saje je nak wat spesel entri utk NOOR ashikin bin AHMAD...tau nape??nape nape??die tunna arini ke?die kawen arini??ngehhnehngehhh..malas cite laaa..tgk bawah 


korang rase,ade ke patot aku nak buat spesell entri utk die kalau xde hari spesel ni?huhu jangan harap ok :)) kahkahkahkah~ketawe jahat :P....huhu memandangkan arini ari spesel die,make aku pon buat entri spesel utk die,,yela lau ikot hati ape kejadahnye aku nak wat entri utk die tetibe..banyak l kot keje lain :))...opsss ampon kak kin  :)

harini befday kau yer...tapi SAYANG,sampai la saat ni aku belom wish ape2 lg kat ko.wakaka..mesti ko tgh tunggu mane la Zilla x call,xsms..mesti ko cakap.."siot betol zilla ni" kan kan kan kan ? :P..aku tau...xpela,even aku bukan yang pertame wish ko,tapi percayelah,aku memang malas sebenarnyenak wish ko..hehe,tau sebab ape??cee teka cee teka.. :)

eh malam ni bola FInal..TERENGGANU lwn N9..ko sokong pe,oloooo mesti ko xde perasaan kan nak sokong mane2,sebab ko org BANGKOK,aku lupe :P...aku sokong N9..tau sebab ape,sebab aku selalu g N9..hahaha..xde kaitan!

errrr,nak cakap ape lg nih kak kin??ermm tarak idea la bile nak cite pasal ko ni..ermm bored! larikkkkkkkk hahahaha...














ok datang balik...hai :)) aku baru pas makan..erkk kenyang kin,arini aku masak sup tulang pastu kak mus masak rendang ayam..huhu kaw kaw ko tau..memang sedap.memang suruh badan aku naik :)..dendiam,jangan bgtau mirul..hohohohohoh :))...

kin,ernn nak mule dah 

*happy birthday yer...
*thanks coz sudi jadik member aku..
*thanks cz paham aku,,
*thanks cz paham tahap kebizian aku...almaklomler BOSS :)
*thanks cz ko sgt2 memahami aku,,hehe dari dulu kawan ngan mirul,xkawan ngan mirul,kawan balik,sampai la ni dah tunnag,ko still ade disisi...
*thanks cz x amik ati kalau aku xreply msj2 ko :))
*thanks cz selalu belanje aku..
*thakns cz selalu wat aku tmbah dose :P

ehhh banyak gile thanks aku kat ko kan..lebih2 pulak..sepak laju2 kang...

*semoga panjang umor
*murah rezeki..
*kesihatan yg baik
*dilindungi ALLAH s.w.t
*semoga jadik anak yg solehah
*semoge jadik kawan yang patuh :))
*semoga dipanjang jodoh ngan fendi..
*semoge semuanya berjalan lancar..
*selamat pengantin baru kak kin....ehhhhh tetibe hahhaa


ko nak hadiah ape kin??alaaa,tgh sengkek la..haha ..malang ko dapat kawan cam aku ni,hari2 sengkek :))...ko nak hadiah ape?banglo?nak x?...ipad?nak x?...samsung galaxy tab?nak x?? hehe ok kin,nnti aku belikan yer...dalam mimpi ko malam esok...ko tunggu :P...

hadiah xpentingkan,persahabatan kite lagi penting kan..kan betol kan..4 u :')

>> lu fikir la sendiri...kawan jangan makan kawan er..xbaekk..kan..

ok kin,,akhir kate dari aku,,SELAMAT HARI LAHIR yg ke 26...woii baru 26 ker??ya allah mati2 aku ingat ko dah 36..muke matured..hahahhahahha......nyorokkkkkkkkk~



pssstt.esok kite date eh?


 >> ehhh ni bukan utk ko..hehehe...yang ko bawah ni..hihihihi love you :))

>> i love you kak kin




....................diam xdiam dah 8 tahun aku kenal ko.................

:: Kisah Pisang Dan Hati (Sila baca apabila kebencian selalu bertakhta di hati) ::

Kisah Pisang Dan Hati (Sila baca apabila kebencian selalu bertakhta di hati)









Maryam, guru kelas Tadika menganjurkan satu permainan yang sungguh menarik untuk murid-muridnya. Setiap murid diminta membawa beg plastik yang berisi pisang yang tertulis nama orang yang paling mereka benci ke kelas pada esok hari. Jadi, jumlah pisang yang perlu dibawa bergantung kepada jumlah orang yang dibenci.

Keesokan harinya, setiap murid membawa beg plastic berisi pisang masing-masing. Ada yang membawa tiga biji, ada juga lima biji dan paling banyak lapan biji. Semuanya sudah ditulis nama orang yang paling mereka benci.

“Sekarang simpan pisang tu. Jangan lupa bawa ke mana sahaja kamu pergi selama seminggu. Inilah permainannya. Selepas seminggu, kita akan tahu keputusannya” beritahu Cikgu Maryam. Kanak-kanak tersebut menyimpan pisang masing-masing di dalam beg.

Hari demi hari berlalu, pisang tersebut mula berbintik-bintik dan akhirnya menjadi busuk . Kanak-kanak itu mula merungut dan marah. Mereka tidak menyukai permainan itu lagi kerana selain beg berat, badan berbau busuk. Ada yang menangis, enggan meneruskan permainan.

Seminggu berlalu, pagi-pagi lagi murid-murid Maryam sudah bersorak. Permainan sudah tamat. Tidak ada lagi beban dan bau busuk yang perlu dibawa.

“Okey semua, apa rasanya bawa pisang dalam beg ke sana ke mari selama seminggu?” tanya Cikgu Maryam. Semuanya serentak mengatakan mereka benci permainan itu. Mereka hilang kawan, sering diejek dan terpinggir. Lebih teruk lagi, terpaksa tidur, makan, mandi, bermain dan menonton TV dengan bau busuk.

“Itulah sebenarnya yang berlaku kalau kita simpan perasaan benci pada orang lain dalam hati. Bau busuk kebencian itu akan mencemari hati dan kita akan membawanya ke mana saja kita pergi. Jika kamu sendiri tidak boleh tahan dengan bau pisang busuk hanya untuk seminggu, cuba bayangkan apa akan jadi kalau kamu simpan kebencian sepanjang hidup kamu” beritahu Cikgu Maryam.

Maryam mengingatkan anak muridnya supaya membuang jauh-jauh perasaan benci daripada membebani hidup. Kemaafan adalah yang terbaik. Menyayangi lebih baik darpada membenci.

Note :

Moralnya, jangan letak pisang dalam beg. Jangan simpan kebencian, dendam kesumat dan apa-apa yang mazmumah dalam hati.. Macam pisang yg makin membusuk, begitu juga hati.

















aku copy n paste jer



Thursday, October 27, 2011

:: petue kuku cengkam >> aduiiii tolong tolong tolong,sakit ::

3 Cara Merawat Kuku Bengkak a.k.a Cagu?

Cagu atau bengkak kat ibu jari kaki atau tangan memang menyeksakan. Boleh dikatakan pergerakan anda agak terbatas. Rasanya pula, jangan cakaplah. Tuhan aje yang tahu. Sesiapa yang pernah kena pasti tahu bagaimana rasanya, kan?

Kalau anda sedang mengalaminya sekarang, pastinya nak lekas sembuh. Sebab ada juga di antara kita yang masih belum sembuh walaupun dah kena bertahun-tahun. Ada beberapa cara yang saya pernah dengar dan diberitahu oleh orang yang berpengalaman untuk menyembuhkan cagu ni. Tapi saya kurang ingat semuanya secara terperinci.


Cuma 3 cara di bawah saja yang saya pasti. :)


#1 Sebagai permulaan anda boleh cuba dengan menggunakan daun inai. :)


1. Mula-mula, ambil segenggam daun inai dan tumbuk sampai halus.

2. Kemudian, balutkan pada ibu jari anda yang kena cagu tu.

3. Biarkan sampai ia kering dan barulah anda buangkan inai tadi.

4. Jika cagu anda masih belum surut, ulangi langkah 1 - 3 di atas.



#2 Jika cara di atas masih tak berkesan, cuba anda gunakan daun keembung putih pula.


i. Ambillah 8 helai daun keembung putih dan tumbuk sampai halus.


ini bukan keembung putih, tapi keembung ungu. carilah daun keembung putih yer
Gambar hiasan - Wikipedia


ii. Balutkan pada ibu jari anda yang ada cagu tadi.

iii. Lepas tu, bungkus pula balutan tu dengan plastik.

iv. Sejam kemudian, barulah anda buka bungkusan dan balutan tadi.

v. Teruskan langkah i hingga iv di atas sampailah cagu anda tu sembuh.



#3 Langkah terakhir yang boleh anda ikhtiarkan ialah cuba anda pergi ke kedai ubat sensei. Kedai ubat-ubatan orang Cina tuh.

Anda tanyakan kat tokei kedai tu ada tak ubat cagu. Biasanya mereka akan tanya nak ubat cecair atau krim.

Pilih yang cecair (saya kurang ingat nama spesifik ubat ni). Tapi warna cecair tu agak gelap. Macam warna ubat batuk, tapi cair sikit lah. Ia diletakkan dalam botol kecil macam botol ubat mata yang ada di klinik-klinik.

Sebab cecair ni akan menyerap secara lebih menyeluruh kat kuku dan ibu jari anda.


Caranya begini;


a. Lap atau bersihkan dulu ibu jari anda.

b. Titiskan saja ubat tersebut kat ibu jari yang cagu tu.

c. Kalau boleh, ibu jari anda tu jangan dikenakan air untuk beberapa jam.

d. Rasanya taklah perit sangat bila letak ubat tuh. Kalau sakit, mungkin sekejap aje.

Cuma kesannya untuk cara ke #3 ni adalah bila dah sembuh nanti, kuku anda kurang cantik sikit lah. Sebab warna kuku tu akan jadi lain sikit. Mungkin makan masa bertahun untuk kembali kepada warna asal.


Begitulah 3 cara yang dapat saya kongsikan kat sini. Semoga anda yang menghadapi masalah ni segeralah mempraktikkan salah satu rawatan kuku di atas. Kalau anda ada cara lain, silalah kongsikannya di ruangan "ulasan" untuk manfaat bersama yer.


--------------------------------------------------------------------------------------------



errr errr tau x nape aku share mende alah ni??haiiyooo,kelmarin aku potong kuku,cinabet betol,terpotong slah..kuku aku ni memang jenis ke dalam,xmacam org lain,kuku same rate ngan isi kan...huhu kuku aku ni memang pesen ape pon aku xtau la...tapi tetap syukur :))....ade kaki!....

bile dah tersalah pototng,ade la part kuku yang tertinggal kat dalam isi tu..OMG sakit okey...sakit sangat....
semalam kemas bilik,ade aje la besi ape ntah jatoh tepat2 kat ibu jari kaki aku tuuuu...huhh serius rase nak nanges weyh....wuwuwuuwuuwuw~

betol ke org cakap kuku cengkam tu orgnyer pengotor?????hoiiit,tgk la dulu kuku tu kenape,kalau salah potong tu kire pengotor kerr??kuang ajaq la tu...yup,aku memang penah nampak org2 yang kene cagu tapi xngaku kene cagu,,eeeeeeee kotor..ibu jari bernanah,,pastu buruk lak tu rupe die...

aku nye ibu jari ni,punye la aku jage...jage betol...tapi terlampau jage sampai la jadik cnmni..huhuh sedeh!!...aku b4 ni pon penah jugak kene.ade la dekat setahun x kene ni,ni kene pulak,,rase nak pkai kasot tuu adiuu sakitnyer,nak berjalan pon malas..ni sambil2 wat keje + tande buku budak + update belog > aku sambil rendam kaki ngan air suam + garam ....ntah aku pon xtau pe fungsi..huhuhuu...

 >>kite google..sori n thanks...cengiini la rupe die

>>rendam kaki :))

wuwuwwuwuuww..aku dah bubuh minyak gamat,dah congkel2 isi kuku aku,pon x ok jugak,,wahh sedih n sakit gile..alallalalla,air dalam mangkok ni pon dah nak sejok,,baik aku angkat kaki,cuci kaki :))..ni kuku tgh lembot..ayuh,usahekan:))



psttt >> hati2 ye korang bile potong kuku :P

Wednesday, October 26, 2011

:: cuti deepavali...makan dan makan ::



wuuwuwuuww...penat..penat berjalan dan makan...hehe..

arini breakfast bubur mcd..breakfast ke dah pulok 11 suku...
g angsana tadi,xsempat la nak layan breakfast punye meal...sbb sampai angsana dah pkol 11 suku...
disebabkan janji ngan kawan pkol 12,ermm lambat lg,tu yg lepak mcd...amek bubur jer....huuuuuu...


>>mcd angsana...

pastu membe yg ditunggu2 pon sampai...beli barang sek die..kat kamdar..g cari bunge kat romantika...pastu makan lagihh~hihiiii ..memule nak makan kuewteow sup kat foodcourt angsana,tetibe tgh naik lift nampak pulak restoran ayam penyet baru kat angsana nih..ape lagi,kom try :))

 >>ala malasnye nak rotate..huhu teleng jap pale tuuu

 >> lame x hang out sesame kan..rinduuu..

 >> with my frenz :))..teacher aida..

 >> ayam penyet,sedap sebab ade kriuk kriuk asli..katenyer huhuhuhuh

 >>simple..lime juice

boleh tahan sedap jugak..tapi yang xboleh bla nyer tu..makan nasi ayam penyet n minom air simple2 jer sampai rm40.90....errrr xmasok akal betol la weyhhh..


ok..sambong jalan2....happy diwali :P


pusing2..jalan2...balik...wuwuuww kejap je...
tadi sempat beli
*majalah DARA.com....wajib beli tiap bulan
*pisau cukur :P
*sepit kuku
*roti kat seasons


sampai umah,dah rehat2 camni,rase errmmm macam nak keluar balik lah..hehee bolehh camtu??






*xnak makan lagi la arini*





:: kembali normal,entri suke2 (amin dah kat mesia) ::





erkkk very the lembap nak update belog sendiri..huhuhu...jalan2 belog org boleh pulakk kan..ngeeeee :P

dah 5 hari aritu mood xbape nak ade,sebab emosi sorang2..haha mane x nyer,teman nak marah,teman nak gadoh,teman nak sume2nyer2 xde...pegi betape kat negare orang..INDONESIA..huhuu yup ,AMin g indon 5 hari...

kite xrindu die pon tau ****

okey tipuuuunyer hehehhehehe..tahap gaban punye tipu..
ari2 cume die mesej kite jeww..wuwuuww..hari last baru die tipon kite..hoii hari last??? ishhh gigit telinge tu baru tau....



tau x..mase my bff tunang aritu,ntah camane,aku terdelete ssume mesej2 yang Amin bagi mase kat indon tu..huaaaaa..dah ler rindu gile time tu..boleh plakk terdelete..amekk ko.rase nak nangis...siot je kan,padahal silap sendiri...

now Amin dah ade kat MEsia..huhu xmo la gadoh2 manje hehehhee...nak baik2 je ngan die..huhuuhuhu...die selamat smpai Mesia poon dah syukur alhamdulilah..die x bawak balik awek indon pon  lagi la SYUKUR ALHAMDULILAH..haha ape ko merepek ni zila oii..

ok2 dah..actly nak bgtau AMin dah ade kat mesia je..dah boleh msj & call macam biase huahuhaua...:P




*xsabau nak tunggu raye aji..wink wink*




:: BFF (eton) TUNANG ::

morning...uishhhh bangun lambat sebab cuti depaavali..malam tadi pon tido lambat sebab layan bunge api yg sangat meriah la kat area skudai n jb ni...memandangkan umah aku ni atas bukit,so memang nampak sangat clear la kan sume bunge2 ai yang sangat cantik tuuu...memang meriah...paling dekat,umah india belakang umah aku ni ha..wuuhuuu,banyaknye duet diorg,banyangkan start kol 12 malam smpai dekat kol 1 diorg main mercun..bukan mercon cikai2 yer..mercun tahap MERDEKA tu haa..woooo...banyaknye duit mereka terbako..huhuhuhu~...kitorang satu family siap keluo umah tu,layaaaann..huhuuuuh...

bukan nak wat entri pasal DEEPAVALI pon..huhuh saje jer nak tempek cite pasal My bff tunang lastweek..awesome..kehkehkeh...ZAITUN ARASHIP...yess,,name bff aku yang tunang tu...

aku kenal die dah 10 tahun..start 2001 smpai la ni 2011...kenal die mase belajo kat sek teknik muo dulu...yang bestnye,die same birthday ngan aku..huaha..best,mase kat hostel dulu kitorang memang geng...walaupon ketinggian kami memang beza tahap GABAN..haha tu x menghalang kami tok berkawan...hihihi...dulu ape2 problem sume cite kat die,ape2 jerrrr..sumeee dan sumeee nyerrr...

pas sekolah pon still cntact jugak,kdg2 pelik2 je ape yg ktrg msj...huhuhu...

*sakit perot,nak berak*
*nak kenceng,xtahan*
*pening*
*gadoh ngan syam*
*rindu mirul*
*u belagak*
*baju longgo*
*oppsss nak berak,daa*

kan kan...very ntah ape2 je kdang2 ktorang text~...hehe kadang2 bagi satu patah perkataan jer..huhu punye la nakk sangat mesej kan...pas masing2 dah keje ni,ermmm masing2 dah kurang msj,ooohh bizi tahap gaban kan die,yela..pastu duduk pon memang dah jauh,kalau dulu die dok segamat jer..sekarang die dah keje kat TERENGGANU..huhhh guano nak jmpeee kan...ni pon mase die tunnag,jumpe setelah 4tahun kot rasenyer kitorang xjmpe...yup 4 or 5 tahun xjmpe..last jumpe mase kat MELAKA..hangout be3 ngan BFF lagi sorang..

dulu mase kat sek teknik,hostel..kitrorang kemane saje ber3...memang org cakap,kat mane ade eton,ade la zila n pakwe (gelaran my bff lg sorang).......g mandi be3,g basoh baju be3,g manakn be3,g prep be3,g sekolah be3 (even kelass memang kos lain2),g riadah be3....ehh olwez be3 lah...huhuuhu..

ermm sekarang 2 org dari kami dah tukar status...dah jadik tunnag orang...tinggal pakwe sorang je belom,die kate lambat lai,,okey kitorang tungggu....sanggup..siape lah lelaki bertuah tuuuu *,*...hehhee...

 >> ni entone..die sangat tinggi yer..x mengagak tinngi die..die sangat awesome yer pade hari tu kahkahkah..gile la ko ton,,dah macam perantin dahhh..kehkehkeh~

 >> mase bincang2..xde mini pelamin..sarong cincin dalam bilik jer..huahua memang gigil gile la eton..kahkah serius lawak!

 >> eton di samping parents in law die..dari langkawi depa mai..huissshh jauhhhnyeeerrrr ton mentue ko nnanti....

 >> seee ketinggian eton ditahap gaban..ni pon aku dah tinjit 5inchi tu huahahha..nape la ko tinggi sangat weyh,,mak bapak ko xde la tonjang sangat..puihhh toll..

>>eton ngan tunang die..hehe ni dulu kawan die mase kat poli..huhuh melekat smpai sekrang..alhamdulilah...dulu tunang die (syam) ensem,nape sekrang dah xbape nak ensem..huahhauahauahhaa...

>>wink wink wink...ni gambar last kitrg gmbr besame2...pza tu pakwe..dulu die agak ketombian so ktrg panggil die pawe hehhe..satu teknik panggil die pakwe..lekat smpai sekarang.huhuhu..gambar 5 tahun lepas..huhuhu memang serius muke memasing nerd..tgk la dressup..hahha hancor...aku pulak gigi x berbracess lagi..hehhee...


huuuuuuu~sakit perot la pepagi ni...nak wat entri panjang lebor tetibe jadik MAALASS gile!...
anwy Big Congrates eton!!!!!
-jage diri lek lok
-jangan gadoh2 sangat :P
-jangan kawen dulu sebelom aku
-jangan nak meretis lg dah pasni..wuhuuuu :P


this for you n pakwe :)..lebiu ok

Tuesday, October 25, 2011

:: rindu dan sangat bizi ::

rindu rindunye kat belog ni,tapi apekan daye..xsempat nak ngapdate..woohuuuuu..
kenape bz benor nih~












*banyak bende nak tulis kat belog ni*


amin dah selamat balik mesia...wuwuuwuwuuw...saye cakap saye rinduu gile kat die...tau x die balas ape ?????



Friday, October 21, 2011

:: tunang & kawen ::

esok,kawan baik aku tunang...
kawan mase sekolah teknik dulu..
esok jugak classmate aku mase kat teknik kawen...
yang tunang kat segamat..yg kawen pulak kat muo..

camane nak bahagikan badan ni utk 2 2 majlis..huiarghhhh...



*ke x pegi due due?ngeeee*

Thursday, October 20, 2011

:: nobody perfect la woi ::


ermm..nobody perfect...!!

Wednesday, October 19, 2011

:: ‎20 cara boleh buat roommate anda jadi gila ::

‎20 cara boleh buat roommate anda jadi gila..

1. Setiap hari Jumaat, pack segala barang anda dan bagitau kat roommate anda nak balik kampung. Selepas sejam, balik ke bilik & terangkan bhw takde org kat rumah. Unpack segala brg anda & pegi tidor.

2. Setiap kali roommate anda balik, jerit sekuat hati” horee…kau dah balik”. Lepas tu menari dlm 5 minit. Lepas tu, tenung jam lama2 dan tanya dia “Sepatutnya kau dah blah dah skrg”

3. Buat2 terjaga pd tengah malam, jerit kuat2 ” Tolong, kat mana aku berada ni?” dan lari keliling bilik tu. Kalau bilik kecil, cukuplah sekadar melompat 2-3 kali. Kemudian, sambung tidor. Esoknya, kalo dia tanya, pura2 tak tahu apa yg dia cakap.

4. Ambil marker, buat bulatan kecil kat lengan anda. Besarkan bulatan tu setiap hari sambil berkata “Dah merebak… dah merebak!”

5. Beli pepokok bonsai. Bercakap & tidor dengan pokok tu setiap hari. Selepas seminggu, bertengkar dgn pokok tu dan cakap “Aku tak boleh hidup sebilik dengan kau lagi” sambil keluar & menghempaskan pintu bilik dgn kuat…Buang pokok tu tapi biarkan pasu kat situ.

6. Beli pisau banyak-banyak. Tajamkan setiap malam sambil merenung roommate anda sambil berkata “Tak lama lagi…tak lama lagi…”

7. Duduk didepan papan chess dua-tiga jam tanpa buat apa2 atau cakap apa2. Lepas tu bangun secara tiba2 sambil berkata, “Siot betul, kalah lagi”

8. Setiap kali roommate balik, tutup lampu dan tidor. lepas dia keluar, bangun dan menjerit dgn kuat “Horee…!”. bukak lampu semula.

9. Pakai topi kertas. Bila dia balik, cakap “Selamat Datang ke McDonald. Boleh saya ambil pesanan anda…” Lepas tu buat muka bodoh, sambil berkata “Eh, kau rupanya…”

10. Kata kat roommate “Ada pesanan penting untuk kau”. Lepas tu buat2 pengsan. Lepas 2-3 jam, bangun dan cakap yagn anda dah lupa pesanan tu. Kemudian, cakap “Eh…aku dah ingat”. Lepas tu pengsan balik.

11. Bila roommate anda balik, berpura2 tengah telefon. Caci maki dan menjerit dengan kuat kat telefon tu. Lepas tu letak telefon dan cakap kat roommate bhw yg telefon tadi adalah mak dia. Cakap mak dia akan telefon balik.

12. Kalau roommate suka gosok gigi kat sinki, perhatikan sampai habis. Lepas dia habis, cakap dengan dia bhw anda kena ajar dia cara mengosok gigi dengan betul.

13. Edarkan risalah ke kawasan kedai/rumah kedai berdekatan rumah/kampus. Dalam risalah tu, nyatakan bahawa roommate anda hilang. Letak sekali gambar dia dlm risalah tu. Tawarkan hadiah kepada sesiapa yg menjumpai roommate anda.

14. Bila roommate anda tutup lampu pd sebelah malam, nyanyi lagu opera sekuat hati. Bila dia buka balik lampu, buat2 muka bodoh dan confused.

15. Duduk & renung roommate dlm 2-3 jam. Kalau boleh, bawa member2 sekali sambil makan kacang & popcorn. Buat macam tengah tengok wayang.

16. Masa roommate tiada, ambil deodoran dan sapukan pada seluruh dinding bilik. Bila dia balik, puji bahawa bilik berbau wangi. Lakukan selalu sampai deodoran tu habis.

17. Kalau roommate ada binatang peliharaan, spt kucing, offer utk beri makan kpd binatang tsbt. Cepat2 keluarkan botol gam atau minyak rambut sebelum dia beri persetujuan kpd kau.

18. Pegang & gosok-gosok rambut roommate anda sambil berkata “Rambut kau hitam, lurus dan berkilat la…Macam teknik rebonding…”. Sekali-sekala buat masa dia tengah tidur.

19. Mase roommate tido, bungkus dia macam kafan mayat (siap ikat), pastu panggil member dlm 10 bace yasin ramai2. bile rumet jage pakat2 buat x nmpk ape2.

20. Sebelum roommate balik dari kelas, bungkus diri sendiri macam kafan (siap ikat jugak) pastu baring senyap-senyap atas katil dia. Mesti dia terkujat sampai pengsan bila masuk bilik tengok2 ada mayat.









p/s : hahhaha serius lawak gile..bodoh ni~